top of page

V srdci Osmanské říše

Hedvábnou stezkou do Asie.

Ve čtvrt na tři místního času vystupujeme na cařihradském autobusovém terminálu. Nejdřív ze všeho si najdeme klidné místo a vybalujeme zásoby jídla: ovesné vločky, sušené mléko, ořechy, voda. Posilněni si měníme v jedné z mnoha dopravních kanceláří padesát dolarů za turecké liry. Dostáváme je v kurzu 1:35000, takže máme hromadu bankovek v celkové hodnotě 1750000 lir. Jen tak pro zajímavost, na cestě mezi Nitrou a Cařihradem jsme utratili necelých 2400 korun slovenských. V tom je cestovné, turecká víza a banány v Bukurešti, to všechno pro dva lidi.

Dál pokračujeme metrem do čtvrti Aksaray, odkud jedeme tramvají k světoznámé Modré mešitě. Jsme přímo v historickém centru Cařihradu a máme zjištěno, že kromě četných historických památek se tu nachází i množství levných hotýlků. V jednom z nich, nesoucím jméno Turkmen, se ubytujeme. Dvoulůžkový pokoj tu stojí 350000 tureckých lir, čili přesně deset dolarů. Vcelku čistá místnost s vlastní sprchou, WC a hlavně elektrickou zásuvkou na 220 voltů. Převařujeme vodu na přípravu mléka, otevřeným oknem k nám při tom proniká muezzinův hlas svolávající věřící k odpolední modlitbě. Zní to trošku jako by prožíval brišní koliku. Poslední dvě noci jsme strávili ve vlacích, a tak vděčně přijímáme možnost vyspat se zas jednou v pořádné posteli. Není sice ještě ani sedm hodin, což je za normálních okolností dost brzy na spaní, navzdory času se ale cítíme na odpadnutí, a tak po kratičkém strategickém plánu na zítřejší den odpadáváme a noříme se do říše snů v romantické blízkosti cařihradských památek.

Pondělí 7.11.1994, půl sedmé ráno, budíček. Ani si dostatečně neuvědomujeme, jaký má význam pro jistou část lidstva dnešní 77. výročí uskutečnění Leninova scénáře pro vytvoření největšího kárného tábora na světě, a abych pravdu děl máme dnes na pořadu zcela jiné starosti. Dostatečně posilněni vydatným spánkem a skromnou snídaní, složenou z ořechů a teplého mléka, vyrážíme do města. Je necelých osm hodin a město se pomalu probouzí k životu. Cestovní kanceláře, kterých je tu opravdu hodně, otvírají až v devět, a tak si jdeme prohlédnout Modrou mešitu, Hippodrom, Chrám Boží Moudrosti a Velký bazar. Původně jsme zamýšleli koupit tam Angara-purně černý hábit pro klidný přejezd Íránu, protože jsme však nic vhodného nenašli, necháváme to tak a doufáme, že na íránské hranici bude možnost vhodný kus černé látky zakoupit. Mezitím otevřeli cestovky, sháníme tedy levné lístky do Teheránu. V různých kancelářích nabízejí lístky za třicet až čtyřicet dolarů na osobu. Nakonec se nám podaří sehnat v cestovní kanceláři "Silk Road" lístky za 25 dolarů. Protože nemáme dostatek lir, platíme 25 dolarů a 900000 tureckých lir. Zbytek lir si necháváme na nákupy. Vracíme se do hotelu pro batohy a přenášíme je do cestovky. Potom jdeme nakupovat. Kupujeme především ovoce a posíláme pohlednice rodičům. Nikdy je nedostanou. Rovněž vnímáme odlišnou kulturu, jíž Cařihrad žije. Je to vlastně směsice vícera kultur: jakási syntéza evropské a asijské kultury na pozadí islámského náboženství. Vliv islámu je viditelný na každém kroku: lidé tu třímají své modlitební růžence při každodenních činnostech - ať již čekají na tramvaj, sedí v metru, anebo jen tak debatují při čaji na ulici. Ženy, i když ne všechny, tu stále chodí se zahalenými vlasy.

Krátce před dvanáctou se vracíme do Silk Road pro naše věci. Potom s námi manažer cestovky jede do Aksaray. Nechává nás v jiné cestovce, odkud jdeme ještě do další. Tady nám odeberou pasy, což se mi příliš nelíbí, a zavřou je do zásuvky u stolu. Po chvíli si k nám přisedá Pákistánec jménem Idžaz, jedoucí do Lahore. I jemu vezmou pas a zamknou do zásuvky, což mě pro změnu trošku uklidní, protože člověk je vždycky v bryndě radši s někým než sám. Asi tak ve 13:15 nám pasy vrátí a nastupujeme do přistaveného autobusu. Je to starý typ Mercedesu, jakých, jak později zjistíme, jezdí v Íránu plno. Naši bezpečnost, pohodlí a hlavně přepravu bude v nejbližších dnech zajišťovat čtyřčlenná íránská posádka. V půl druhé a pět minut se konečně pohneme, když vtom do nás narazí nějaké auto. Ó ne, teď tu snad budeme muset čekat na příjezd policajtů, sepsání protokolu a vyrazíme možná zítra! Jestli mají i zde podobné policajty jako v Čechách či na Slovensku, určitě jim potrvá celou věčnost zaprotokolovat každou větu. Nestačím si ještě ani domyslet jak dlouho se pro tuto malou bouračku zdržíme a už se náš autobus opět rozjíždí a dáváme místu nehody spánembohem. K mému úžasu se to obešlo jen s troškou křiku, smíchu a divokých gest.

Netrvá dlouho a dostáváme se na výpadovku, která nás vede k Bosporu. Míjíme majestátní hradby stařičkého Cařihradu, tolikrát dobývaného ve jménu lásky, ve jménu Krista, ve jménu Boha. Křivdy a bezpráví jsou často páchány ve jménu vyšších ideálů fanatickými přisluhovači podvodníků považovaných za světce. Ale už je před námi Bospor s množstvím lodí a za ním - Asie.